Zdravím už v novom roku ,v novej sezóne znovu plný nasadenia s čerstvými silami všetkých nadšencov nášho krásneho hobby…

Tak , ako aj minulý rok, už ma ruky svrbeli , čo som sa nevedel dočkať prvého marcového víkendu a vyskúšať šťastie v tomto marcovom preteku.
Už 2 týždne pred pretekom som bol kontrolovať kukuričnú rolu, či sa dá vôbec použiť , a či sa tam vôbec dostanem…No vyzeralo to všelijako, ale v kútiku duše som veril , že počasie sa umúdri a všetko blato a vodu vetrík a slniečko vysuší…
Nakoľko 2 týždne v kuse pršalo , tak som do posledného dňa nevedel , ako to dopadne….
Vo štvrtok som bol pre istotu skontrolovať lokalitu a aj keď bolo kopu blata, podarilo sa mi vyjsť s mojim novým autickom, aj ked som ho celé zašpinil ako na Rally Dakar….až hore na kopec .   Práve svietilo slniečko a teplota vzduchu bola veľmi príjemná, aj keď terén na pobehovanie v oráčine nie až tak ideálny, dúfajúc že v piatok a sobotu počasie vydrží som sa vrátil domov….

V piatok ráno som pobalil terénny pickup , naložil som stožiar 15m dĺžky aj s komplet kotvami a povinnou výbavou, doplnil som anténny systém 4x8el DK7ZB , bižutériu a skúšobné zariadenie s meračom PSV s batériou na napájanie…Už po ceste som cítil veľmi silné poryvy vetra , ktoré lomcovali celým autom v určitých momentoch.

Takto vybavení sme s mojim synom Máriom vystúpali ešte okolo 12,00 hod na lokalitu  LOC  JN88XH. Po zaparkovaní a krátkom zvážení situácie som rozhodol, o presnom rozostavení konfigurácie.Vietor bol nevyspytateľný, raz slabšie ,inokedy silnejšie dával najavo svoju prítomnosť  . Takže po vyložení všetkých komponentov sme začali skladať stožiar, rozmotávať kotvenie v dvoch poschodiach, vymerali sme presne kolmice v ktorých bolo treba natĺcť do zeme kotviace kolíky vo vzdialenosti 15m od paty stožiara, Všetko nám zatial išlo ako po másle , až radosť pozrieť, aj keď – vetrisko stále silnel …Najprv sme s pomocou ihly zdvihli samotný stožiar, po celkovom vycentrovaní sme ho dali do polohy montážnej, a asi po 45 minútach osadenia systému 4x8el, nakáblovaní a zapojení do zlučovača sme celú sústavu zvihli úplne bez problémov. Po riadnom ukotvení som trošku so strachom hľadel na stožiar, ktorý sa ohýbal ako luk podľa smeru a sily vetra opierajúceho sa do duralu a káblov visiacich a hompálajúcich sa vo vzduchu.

Ešte som spravil skúšku PSV, a po zistení, že všetko funguje ako má, som zavelil na návrat domov. Síce prefúkaní , vyštípaní  ale spokojní sme dofrčali o 16,00hod domov, a ja som mohol začať rozmýšľať nad ďalším postupom…

Vedel som ,že v sobotu chcem pomocou vysokozdvižnej plošiny umiestniť ešte aspon 3 pevné smery vo výške okolo 20m nad zemou, tak som musel zvážiť aké antény  z môjho parku použijem. Pre istotu som pobalil toho viac, no veď ,,čo keby??,,Takže do prívesného vozíku , ktorý mal tentokrát svoju premiéru som naládoval 2 centrály na výrobu elektriny, asi 200m koaxiálnych káblov, káble na napájanie sústav 8×4,6×6,4×5,5×12,2×7 , 72amp. batérie, bandasky s benzínom drevo na gril, grilovacie brikety a samotný gril . ešte sa tam vošli všetky rúry kratšie ako 3m, a všetky antény 8×4, 6×6, 4×5,1×7 el.

Navrch som dal spraviť kamarátovi Vrčkovi nástavbu, kde sa uchytili 6m rúry a všetky antény a ostatné veci dlhšie ako 3m.

Ráno som ešte pribalil do autíčka moju TS2000. IC7400, a zopár mojich dobrých Tajfúnov  , doplnených o všetky škatulky, kábliky, napájacie a ovádacie prvky,,

Ako každú sobotu, aj túto musel môj syn Mário absolvovať v škole, takže som musel znovu dohodnúť pomocníkov na výškové práce v sobotu…. Sľúbil sa mi kamarát Vrčko, kolegynka Anka a kolegynka Terka, ktorá prišla pre istotu aj s manželom, ,,veď čo keby,,:?

Vyrazili sme o 9,00, o 9,30sme naložili Vrčka , dotankovali benzín, dokúpili priviant, a o 10,00 sme boli v Lehote, kde nás už čakal Adam- prevádzkovateľ plošiny.

Hneď po príchode na miesto sme obuli gumáky, v noci asi spŕchlo tak blata bolo viac….Bolo treba ukotviť plošinu a nájsť optimálne vzdialenosti medzi 1.stožiarom , pracoviskom- a plošinou, ktorá mala nahradiť 3ďalšie stožiare. Po vymeraní sme začali montovať najprv  12el , avšak po vyskúšaní to vôbec nefungovalo-PSV 1:3–celéé zle, tak sme vymenili za 7el , a tam to bola paráda, tak 1.smer sme mali nad košom plošiny asi 3m. Z ľavej strany koša sme nainštalovali 4×4 el Krcky, a smer vpravo 2x5el dk7zb. Nakoľko vietor fučal ešte viac ako v piatok, tak som sa bál dať na plošinu viac antén, Aj tak vo výške asi 20 m sa miestami rameno kývalo v rozpatí 4m, a hrozilo, že sa prevráti celá plošina. Po konzultácii s Adamom sme preto výšku znížili asi na 18m a Vrčko s Radom ešte odbehli dokúpiť 2 veľké gurtne na ukotvenie celého auta, pretože v predpovedi hlásili nárazový vietor 50km/hod.

Takto v návale práce sme si ani nevšimli, že čas neúprosne uteká a ja som musel ešte pozapájať pracovisko. Všetko sa chvalabohu stihlo , vyskúšalo a konečne som mal aj chvílu na doplnenie výživy – dal som si perfektné králičie klobásky z grilu , kde sa starala o hladné krky Anička, zapil dobrou kávičkou od Terky. Baby boli ako vždy perefektné a starali sa o mňa ako o dieťatko…

Ako býva zvykom, blížiacou sa 15-tou hodinou sa začinam venovať viac zvukom na pásme, tak všetci zúčastnení rýchlo pochopili, že ich čas sa naplnil, a už ich v ďalšej fáze nebudem potrebovať  a postupne sa rozlúčili . Ostala už len Anička, ktorá už presne vedela čo bude nasledovať….

Adrenalín sa už začínal búriť, 10min pred závodom som naladil čistú freqenciu 144322,00 a po krátej výzve začali volať stanice z HA, YO, YU, OK,OM. Vyskúšal som ešte či signál môže byť , či je v poriadku hlavne u blízkych staníc, nikto sa nesťažoval, tak som bol spokojný.

Úderom 15tej hodiny začal pretek a stanice volali hlavne z južných smerov , hlavne  YU, HA, S5,9A, sem tam OM a v prvej hodine len pár DL…. v prvej 20minutovke zavolal aj LZ2ZY a bol aj jediný bulhar za celý závod,.Pri prepínaní 4 smerov som spravil v prvej hodine 83 qso.- čo nieje zlé. Po prvej hodine sa Anička rozlúčila, musela ísť voliť…..a ja som v tej chvíli sa mohol sústrediť len na vysielanie. Ešte som ju využil na doliatie benzínu do centrály, a po upozorneni, že trošku mam skreslenú moduláciu som prešróboval napájanie TS2000 z batérie na klasický zdroj. Samozrejme pri tom všetkom som stratil asi 15 min, takže v druhej hodine som mal už len 45 qso. Vetrisko fučal neskutočne a plošina nad mojim autom, kde som mal pracovisko sa nebezpečne hýbala a bolo to dosť nepríjemné až do momentu, kedy sa zotmelo a ja som už nič nevidel….Hi,hi .Pracoval som však ďalej a v tretej hodine hoci už bolo cítiť úbytok staníc podarilo sa 34 qso. Volali už aj Nemci, Taliani, Rumuni a dosť veľa Poliakov. Po ďalšom upozornení na moju moduláciu som zistil, že mám asi špatný konektor na redukcii k súprave Heil, nakoľko po rôznych polohách som zistil kde je problém a musel som to potom kontrolovať počas celého preteku.

Postupne staníc stále ubúdalo a podmienky šli rapídne dole, boli chvíle, keď aj 10 min nezavolala žiadna stanica. Keď som preladil pásmo, tak som počul len tých ,čo boli už zalogovaní. Sem tam sa podmienky húpali,. a stalo sa veľakrát, že stanica zavolala signálom slušným a v druhom kole mi zmizla úplne…Keď zrátam takto staníc som mal počas celého preteku asi 30……….nedokončené spojenia…….

Ešte že ma prišla povzbudiť po voľbách Anička, ktorá mi doniesla teplú kávičku a keksíky, inak by som asi zaspal od nudy………..Okolo 22,00 hod som zistil, že z južného smeru mám veľmi silné rušenie. Neveril som vlastným ušiam ale zistil som pôvodcu rušenia-bol to HA5S – veľmi silný signál a hrozný postranný šum produkoval už len stlačením šlapky- celé pásmo zrazu šumelo s7 a všetky stanice , ktoré boli slabšie zmizli pri jeho zaklúčovaní….Určite to bolo aj predtým. ale v prevádzke keď volali stanice z iných smerov to až tak nevadilo , ale tým , že postupne nebolo čo robiť a uvedená stanica stále cékvila, tak to bol problém ľahko identifikovateľný. Paradoxom je, že vo výsledkoch má táto stanica uvedený výkon len 150 w a spojení myslím len okolo 170….Neviem , či to bolo len u mňa, ale bol to jediný rušič počas tohoto preteku….a pritom bol viac ako 80 km ďaleko…

Takže spojenia sa postupne ťažšie  robili ,čím viac sa blížila polnoc, tým menej staníc volalo. Preto akonáhle bolo počuť silný buchot na strechu môjho auta som prestal vysielať a dal som pauzu asi 5 hodín….Buchot znamenal silný lejak, ktorý sa pustil okolo 01,00 hod a lialo až do 07,00hod rôznou silou, chvíľu silný , postupne slabší, miestami sneh s dažďom, trošku krúpy, chvílu zase čiste len vetrisko-čertisko a potom zase dokola..Ráno pri štarte centrály som bol celý zablatený a musel som sa vyzuť pri nastúpení do auta….do rána napršalo asi 5cm vody ,a všetko bolo hrozne podmočené.

Okolo 06,00 som začal znovu vysielať a spojenia sa robili veľmi ťažko, priemer na hodinu som mal až do 11,00 asi 10 qso.potom sa to vylepšilo a od 11,-12,00 sa podarilo 25 qso/hod.Ešte v poslednej hodine prišlo 15 qso čo síce nieje terno, ale v tej biede potešilo… Výsledok 454 qso a 143150 bodov je síce o pár bodov horší ako minule, avšak o to cennejší v tých podmienkach , aké boli.

Po ustátí dažďa vykuklo slniečko a aj keď vetrisko stále lomcoval s anténami bolo celkom fajn počas celej nedele. tešil som sa, že po príchode demolačnej čaty už nebolo toľko blata a mohli sme montovať v lepších podmienkach.

Búrať sme začali o 15,00, a pobalení sme boli už 17,30hod, ,,, Po príchode domov som dal hneď horúcu spršku a napapkal som sa dobrej domácej polievočky.

Keď mám zhodnotiť tento závod, tak to bola drina od začiatku až do konca, a určite na mojom výsledku sa podpísala aj podpora tímového ducha, pretože aj F1 nevyhráva len najlepší jazdec, ale určite minimálne 50 percent je skrytých v tímovej práci a v zázemí.  Tak ako vždy, aj tentokrát musím poďakovať všetkým mojim mechanikom a servismankám za nezištnú pomoc pri nepochopiteľných situáciách, ktoré im vždy pripravím.

ĎAKUJEM

 

Jozef /OM5AW

a ešte pár foto aj so štatistikou